מחקר חדש מצא קשר בין השמנה אצל פעוטות בני שנתיים עד 5 לבין תהליכי ריקבון של שיני החלב שלהם
בשנות ה-90 של המאה הקודמת עוד המליצו רופאי הילדים לאמהות על תזונה עשירה מאוד. זאת לאחר שהמחקרים שנערכו אז הצביעו על קשר בין תזונה לקויה לבין שיניים רקובות.
אולם מחקר חדש שנערך באוניברסיטת באפלו בארה"ב והוצג בכנס האגודה הבינלאומית למחקר דנטלי שנערך בפלורידה, גילה ממצאים הפוכים: דווקא ילדים שסבלו מהשמנה ונהנו מתזונה עתירת קלוריות - פיתחו שיני חלב רקובות, ונזדקקו לטיפול ממושך אצל רופא השיניים.
החוקרים ערכו את המחקר באמצעות בחינת המקרים שהתקבלו לטיפול בין השנים 2000 ו-2005 במרפאת השיניים לנשים וילדים בבית החולים של באפלו, בצפון מדינת ניו יורק.
כל הטיפולים שנסקרו היו, מה שהוגדר "טיפולים דנטליים אגרסיביים", והם בוצעו בילדים בני שנתיים עד 5.
החוקרים מצאו כי 25% מהמטופלים הצעירים סבלו מעודף משקל, ואילו 10-16% כבר היו בסכנה לסבול מהשמנת יתר.
"הקשר בין תזונה לקויה ועתירת קלוריות לבין שיניים רקובות ברור כעת יותר מתמיד", אמרו החוקרים. "התזונה הזאת גורמת לילדים לא רק להשמין ולפתח מחלות הקשורות בהשמנה - אלא גם הורסת את שיניהם".
במחקר נוסף שפורסם באחרונה ונערך בקרב מבוגרים, נמצא כי סיכוייהם של אלו שסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר לאבד שיניים גבוהים הרבה יותר מאשר של חבריהם הרזים יותר.
מחקר אחר הראה כי ילדים שישנים מעט שעות שינה נוטים יותר להשמין. סיכוייהם של ילדים בגילאי 5 עד 10 שישנו בין 8 ל-10 שעות שינה בלבד להיות שמנים - עלו פי שלושה בהשוואה לאלו שנהנו מכמות תקינה של מנוחה.