ניסוי שנערך בקרב צעירים בארה"ב הראה כי הפחתה בצריכת משקאות סודה ומיצים ממותקים, אפילו ללא דיאטה, יכולה להביא לירידה מתונה במשקל
ישנן הרבה תיאוריות שמנסות להסביר את מימדי ההשמנה שהולכים ותופחים בקרב הדור הצעיר. אבל חוקרים במסצ'וסטס, ארה"ב, התמקדו בחתיכה אחת בלבד מתוך הפאזל: משקאות קלים וממותקים.
המחקר שלהם, שמתפרסם בגיליונו הנוכחי של כתב העת Pediatrics, מוכיח בפעם הראשונה כי הפחתה בצריכת המשקאות ה"קלים" - יכולה לתרום משמעותית להשלת קילוגרמים עודפים מהגוף.
ממצאי המחקר, יחד עם מסקנות ממחקרים אחרים אודות תפקידם של המשקאות הממותקים במגמת ההשמנה של אמריקה, שופכים אור מעניין על כמות הקלוריות העצומה שאנחנו בולעים בצורת נוזל.
לצורך ביצוע המחקר גייסו החוקרים 103 בני תשחורת בגילאי 13 עד 18, שהתנדבו להשתתף בו. כל אחד מהמשתתפים קיבל לביתו משלוח שבועי מהסופר, שמימנו עורכי המחקר, וכלל 4 משקאות לכל יום (ועוד 2 משקאות בחינם לכל בן-משפחה - כדי למנוע מריבות...).
המשתתפים חולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת הורשתה להזמין את המשקאות החביבים עליה שהיא צורכת באופן רגיל. משמעות הדברים: כ-2.5 משקאות בממוצע ביום, שכוללים משקאות תוססים (קוקה קולה וכדומה), מיצי פירות, מיצי אנרגיה, לימונדה ומשקאות ממותקים אחרים. בסך הכל: 375 קלוריות בממוצע ליום.
חברי הקבוצה השנייה הורשו להזמין לביתם בחינם רק משקאות נטולי קלוריות מכל סוג שרצו, כמו מים, דיאט-קולה או מיצי פירות נטולי סוכר ומופחתי קלוריות.
מדי פעם התקשרו החוקרים לחברי הקבוצה השנייה, כביכול באמתלה שהם "מבקשים לבדוק שהמשלוחים מהסופר מגיעים לשביעות רצונם". החוקרים התעניינו אם יש לבני הנוער שאלות בנוגע למחקר או אם הם רוצים להחליף חלק מהמוצרים.
מובילת המחקר, קארה אבלינג מבית החולים לילדים של בוסטון, סיפרה כי חברי הקבוצה השנייה הוכרחו לשים על המקרר מגנט, שעליו היה כתוב "חשוב לפני שאתה שותה" (Think Before You Drink).
הצליחו להשיל משקל
כתום 6 חודשי ניסוי העלו חברי הקבוצה הראשונה (שצרכו משקאות ממותקים כמעט ללא הגבלה) מעט משקל. חברי הקבוצה השנייה הצליחו להשיל מעט ממשקלם, ומרשים הרבה יותר - לקצץ את צריכת המשקאות הממותקים שלהם ב-82%.
ירידת המשקל המשמעותית ביותר - כ-1.5 ק"ג מדי חודש, נרשמה בקרב אלו מחברי הקבוצה השנייה שסבלו מהמשקל הגדול ביותר טרם תחילת הניסוי.
עד כה הוכיחו מחקרים כי משקאות ממותקים גורמים לעלייה במשקל. אולם זהו המחקר הראשון שמוכיח בבירור כי הפחתה בצריכת משקאות קלים גורמת במקביל גם לירידה במשקל.
מחקר אחר שנערך באחרונה הראה כי כמעט חמישית מצריכת הקלוריות היומית של תושבי ארה"ב מגיעה לא מבליסת מזון עשיר בקלוריות - אלא מלגימת משקאות סודה ומיצים ממותקים.