אוכלת פחמימות "גרועות"? זהירות מעיוורון

עוד סיבה לעבור למאכלים מחיטה מלאה: מחקר חדש מגלה כי לסוג הפחמימות שאנו צורכים יש השפעה לא פחות דרמטית מאשר לכמות הכוללת שלהן
מאת מערכת מלב"י

ניוון רשתית שקשור בגיל (AMD או Age Related Macular Degeneration) הוא אחת מ-4 מחלות העיניים הנפוצות ביותר שגורמות לעיוורון. לרופאים אין כיום טיפול טוב ל-AMD, ולכן יש חשיבות רבה לאמצעי המניעה שאפשר לנקוט כדי למנוע את המחלה.


לפני כמה חודשים גילו זוג חוקרים ישראלים, כי סיכוייהם של אנשים שסובלים מעודף משקל לסבול מעיוורון בגיל מבוגר גדולים עד פי 3.5 בהשוואה לחבריהם הרזים יותר.


אולם כעת מגלה מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, כי השמנת יתר היא רק חלק מגורמי הסיכון, וכי סוג הפחמימות שאנו צורכים - חשוב הרבה יותר מכמותן.


המחקר נערך בידי ד"ר אלן טיילור מאוניברסיטת טאפטס במסצ'וסטס. הוא ניתח נתונים של סקר רחב היקף שנערך בקרב אחיות, ועקב במשך 10 שנים אחר הרגלי תזונתן וטיב ראייתן. במקום להתמקד בסך הכל צריכת הפחמימות של הנבדקות - בדק החוקר גם את איכותן וטיבן על פי האינדקס הגליקמי שלהן.


אינדקס גליקמי הוא מדד לדירוג מזונות שמכילים פחמימות, על פי הרמה שאליה הם מעלים את הסוכר בדם בשעתיים שלאחר אכילתם. מזון שמתעכל במהירות גורם לעלייה מואצת ברמת הגלוקוז בדם, והגוף נאלץ להפריש כמויות גדולות של אינסולין כדי להוריד אותו.


ככל שהאינדקס הגליקמי של מזון גבוה יותר - כך הוא נחשב מזיק יותר, ומומלץ פחות לאנשים שסובלים מסוכרת, מעודף משקל ומיתר שומנים בדם. כך, למשל, האינדקס הגליקמי של אורז לבן הוא 126; של לחם לבן - 100; של פיתה - 82; של גלידה דלת שומן - 71; של בטטה אפויה - 60; של תפוח עץ - 54; של משמש - 44; ושל יוגורט דל-שומן - 20.


החוקרים גילו כי נשים שהדיאטה שלהן הורכבה ממאכלים עם אינדקס גליקמי גבוה הגדילו את סיכוייהן לסבול מ-AMD בהשוואה לאלו שניזונו ממאכלים עם אינדקס נמוך יותר. מנגד, לא נמצא קשר בין כמות צריכת הפחמימות הכוללת לבין סיכון מוגבר לניוון רשתית.


"מה שהמחקר למעשה גילה", מסביר ד"ר טיילור, "הוא שסוג הפחמימות שאנחנו צורכים, חשוב הרבה יותר מאשר הכמות הכוללת שלהן".


בישראל חיים כ-50,000 בני אדם שלוקים בניוון רשתית הקשור בגיל, והיא הסיבה הנפוצה ביותר לקבלת תעודת עיוור בקרב אנשים מעל גיל 65. רבים לא מקפידים על בדיקה שגרתית אצל רופא עיניים אחת לשנתיים, וכך מחמיצים את זיהוי המחלה בשלב מוקדם, בשל התפתחותה האיטית.



      11/06/2006                    שלח לחבר                          הדפס
 
אילוסטרציה. צילום: Fotolia



הסיבה הנפוצה לעיוורון. אילוסטרציה. צילום: Fotolia




החוקרים גילו כי נשים שהדיאטה שלהן הורכבה ממאכלים עם אינדקס גליקמי גבוה הגדילו את סיכוייהן לסבול מ-AMD



מצד שני, לא נמצא קשר בין כמות צריכת הפחמימות הכוללת לבין סיכון מוגבר לניוון רשתית בגיל המבוגר









 
 
Google
מה הצריכה המטבולית הבסיסית שלך
מין
משקל בק"ג
גובה בס"מ:
גיל
ה-BMR שלך חישוב BMR
כמה קלוריות נחוצות
בכדי שאשמור על משקלי ?
פעילות
דרישה יומית קלוריות




דוא"ל
שם
 
ליידי אסיא אסיא מדיקל
דיאטה
קישורים
תנאי שימוש
מדיניות פרטיות
כניסה לרופאים
איך להגיע
הוסף למועדפים
כל הזכויות שמורות למרכז לטיפול בהשמנת יתר ©